Wanneer u een bedrijf heeft en u in dat bedrijf een lening wenst af te sluiten kunt u de kosten die daarvoor in rekening worden gebracht fiscaal inbrengen. Dit wil zeggen dat de kosten (deels) afgetrokken kunnen worden van het totaal belastbaar bedrag in uw vennootschap. Dat klinkt natuurlijk zeer interessant, alleen moet u er rekening mee houden dat dit niet altijd het geval is. In bepaalde situaties kan de fiscus bij controle dan ook beslissen om de kosten alsnog uit het bedrijf te halen. Wij vertellen u graag hoe u dit kunt voorkomen.
Uitsluitend bedrijfsgerelateerde leningen
In eerste instantie is het belangrijk om er rekening mee te houden dat het aftrekken van de kosten op een zakelijk krediet uitsluitend mogelijk is wanneer het ook echt om een lening met een bedrijfskarakter gaat. Eigenaars van een bedrijf proberen soms voor een privé-auto een lening op het bedrijf af te sluiten, maar die vlieger gaat doorgaans niet op. Daarenboven komt dat u altijd tegenover de fiscus moet kunnen aantonen dat de lening in kwestie daadwerkelijk voor een bedrijfsinvestering is afgesloten, eender hoe hoog (of hoe laag) het kredietbedrag is.
Kosten op een bedrijfskrediet
De kosten die in rekening worden gebracht op een bedrijfskrediet kunnen aanzienlijke verschillen vertonen. De laagste kosten worden in rekening gebracht op een zakelijke lening op afbetaling terwijl de hoogste kosten worden aangerekend op een permanente lening. Een bekend voorbeeld hiervan is het doorlopend krediet. Deze kredietvorm beschikt over alles behalve strenge kredietvoorwaarden waardoor de bank meer risico loopt en er dus hogere intresten in rekening worden gebracht. Om de hoogte van de kostprijs van je zakelijke lening te beperken is het dan ook steeds een goed idee om te kiezen voor een klassieke, zakelijke lening op afbetaling.